Lezing 1
Niet zo lang geleden werd de maatschappij bepaald door het samenspel tussen minstens 4 dimensies. De 4 dimensies zijn: Het politieke, het religieuze, het economische en het culturele. Vandaag zijn al die dimensies verdwenen: politiekers zijn voer voor Geert Hoste, over de religie kunnen we best zwijgen. Er blijft maar één dominate discours over , met name het economische. Wij leven in een neoliberale samenleving waarin alles een product geworden is.
Ik ben met deze lezing wel akkoord. De dag van vandaag wil elk mens meer en meer werken, dus mensen willen meer verdienen. Hoe meer we verdienen hoe beter. Wij als mensen willen zo snel mogelijk geld verdienen.
Mensen beseffen niet dat veel geld niet gelukkig maakt. Het is wel goed dat je geld verdient om te overleven, maar teveel geld hebben maakt een mens niet gelukkig.
Lezing 2
Ik ga met de lezing akkoord omdat ik vind dat de dag van vandaag meer mensen aan hun eigen denken en niet aan een ander. Mensen zijn veel te egoistisch. De mensen spreken meestal met Ik: ik zal dat wel doen, ik ga weg, ....
Moesten de mensen zo egoistisch niet zijn zou er in de maatschappij veel meer samenwerking zijn. En zou iedereen elkaar beter kunnen verdragen.
Lezing3
Ik ga met de lezing akkoord. De dag van vandaag hebben kinderen al teveel prestatiedruk. Ze moeten meer en meer huiswerk maken thuis en hebben dus geen tijd meer om hun thuis te ontspannen. Ook op school ligt de prestatiedruk hoog. Leerkrachten willen meer en meer van hun leerlingen. Ook in de kleuterklassen ligt de prestatiedruk al hoog. De oudste kleuters moeten nu al hun naam kunnen schrijven, cijfers en letters kunnen schrijven. In sommige scholen leren de kleuters zelf al wat Frans. Ik vind dit eigenlijk niet kunnen dat kleuters al prestatiedruk hebben omdat kleuters toch nog moeten spelen, met andere woorden kind moet kind blijven. Ze moeten nog heel lang naar school.
Willen jullie ook je mening uiten lees dan de lezing van Paul Verhaege
www.vooruit.be
Er heerst inderdaad een hoge prestatiedruk voor kinderen. Dit is ook afhankelijk van school en leerkracht. .
BeantwoordenVerwijderenOp mijn stageplaats gaf de leerkracht een beetje huiswerk (afwerken van een oefening) en dit moest tegen de dag erna afgewerkt zijn. Een leerling vroeg aan de leerkracht of hij dit echt niet een dag later mocht indienen omdat hij nog van alles te doen had die avond. De leerkracht ging hiermee akkoord.
Maar over het algemeen moet er inderdaad in een sneller tempo gewerkt worden. Alles moet snel, snel, snel gaan.
Ik als leerkracht zou dit niet toegelaten hebben omdat ik vind dat dit niet de goede reden is. snel gaan is ook niet al te goed want sommige kinderen hebben meer tijd nodig voor taken uit te voeren. De dag van vandaag hebben kinderen teveel prestatiedruk
Verwijderen