donderdag 16 mei 2013

mens en medemens: Casus

Ik heb gekozen voor de casus taken te laat indienen.

Ik zou eerst een gesprek aangaan met de leerlingen en hun vragen hoe het komt dat ze de opdracht later indienen. Is het een geldige reden, dan zou ik de leerling toch nog een kans geven. Een geldige redene moet dan wel zijn bijvoorbeeld: een overledene familielid, op het onverwachts opgenomen worden in het ziekenhuis,...

Is het geen geldige reden, en is het de eerste keer dat een leerling een taak te laat indient dan zou ik die leerling nog een kans geven. Ik zou hem/haar ook duidelijk maken dat dit goed is voor één keer en dat dit nooit meer mag gebeuren, tenzij hij/zij een geldige redene heeft.

Bij kinderen die constant een taak later indienen zou ik de kinderen geen kans meer geven. Moest je de kinderen nog een kans geven, zou het kunnen dat kinderen ervan profiteren om de taken nooit op tijd in te dienen. En dit is ook niet de bedoeling.

Moesten er teveel leerlingen in de klas zijn die de taak later indienen zou ik met een beloningssysteem werken. Ik zou de kinderen die op tijd de taak inleveren 1 puntje meer geven.
De kinderen die laattijdig indienen zou ik dan 1 punt aftrekken per dag dat ze te laat zijn. Dus als ze 4 dagen te laat in dienen is het min 4 punten.





Hoe reageren jullie als een leerling zijn taak te laat indient?

2 opmerkingen:

  1. Ik zou proberen duidelijk te maken dat ze ook in hun latere leven bepaalde afspraken zullen moeten nakomen. Ze moeten daarom de inleveringsdatum leren respecteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik geef je daar volkomen in gelijk. Kinderen moeten leren op afspraken na te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen