donderdag 16 mei 2013

Mens en medemens: ethische modellen

Grondhouding
Ik zou eerst en vooral nagaan wat de reden is van dat de leerling(en) die de taak te laat ingediend heeft.  Als het geen special redenen is zou ik wel de kinderen duidelijk maken dat het niet kan dat ze de taak te laat afgeven. Ik zou ook de kinderen duidelijk maken van als het nog eens gebeurt dat ik min 1 punt ga aftrekken per dag dat men te laat indient. Als het een goede reden is dan krijgen ze van mij nog een kans om de taak later in te dienen. Ik laat de kinderen ook weten dat ik bereid ben om nog eens extra uitleg te indien nodig.

Dialoog voeren met de betrokkenen
Allereerst zou ik met de leerling praten over de taak die te laat ingediend is. Ik zou nagaan wat de reden was. Als het meerdere malen gebeurd zou ik toch nog eens de leerling aanspreken en contact opnemen met de ouders om een afspraak te maken. Ik zou dan op het gesprek uitleggen wat het probleem is over hun kind.


De situatie analyseren
Eerst praat ik met de leerling(en) en wil ik de reden van het te laat indienen weten. Als dit meerdere keren gebeurd  en er is geen goede reden, zal ik de leerling duidelijk maken dat dit niet kan.  Kan ik het niet alleen oplossen dan zou ik raad vragen aan mijn collega's.

Handelingsmogelijkheden onderzoeken
Van zodra ik weet wat het probleem is, kan ik naar een oplossing zoeken. Als een leerling een goede reden heeft kan ik samen met de leerling afspreken dat hij het indient van zodra de taak klaar is. Heeft de leerling geen goede reden dan krijg hij/zij van mij nog 1 kan en spreken we samen een datum af tegen wanneer de taak ingediend moet worden. Ik maak ook de leerling duidelijk dat ik 2 punten zal aftrekken wegens te laat indienen van de taak.  Als de taak op die afgesproken datum niet ingeleverd wordt, dan krijgt de leerling geen kans meer. Dan krijgt de leerling een 0 op zijn taak. Als de leerling een probleem heeft met de taak, dan zal ik hem/haar nog eens extra uitleg geven onder de middagpauze of na school.

Motieven verhelderen:
De leerling(en) beseffen dat ik het niet goed keur dat ze de taak te laat indienen bij een niet geldige reden. Als er een reden is kunnen ze de taak nog indienen. Is er geen goede reden dan krijgt de leerling nog 1 en de laatste kans om de taak in te dienen, maar dan word er wel punten afgetrokken. Dit is om duidelijk te maken dat dit niet kan.


Effecten inschatten
Leerlingen die de taak laattijdig indienen zonder geldige reden geef ik de leerlingen minder punten. Zo kunnen de kinderen beseffen dat dit niet kan en dat ze de volgende taak op tijd moeten inleveren.

Evaluatiemoment: intuïties uitspreken
 Ik zou proberen er achter te komen wat de reden is van het te laattijdig indienen van de taak.


Evaluatiemoment: normen verduidelijken
Nog eens duidelijk maken dat dit niet kan dat een leerling een taak te laattijdig indient en erop inspelen dat ik dit al vanaf het begin gezegd heb.

Evaluatiemoment: waarden evalueren
ik zal de leerlingen vertellen dat ik stiptheid belangrijk vind.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten